هوای کلانشهر مشهد امروز پاک است (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمامی معابر شهری مشهد باز است (۳٠ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم پیام تسلیت شهردار مشهد در پی جان باختن تعدادی از شهروندان در سیل اخیر قدردانی شهردار مشهد از خادمان شهری پس از بارش سیل‌آسای امروز | شهروندان از تردد غیرضروری خودداری کنند + فیلم گزارش ۳۱ نقطه آبگرفتگی معابر در سطح شهر مشهد طی بارندگی امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا مدارس مشهد و خراسان رضوی فردا یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آماده‌باش نیرو‌های خدمات شهری تا بازگشت کامل مشهد به شرایط عادی + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۲۲ میلی‌متر بارش در مشهد طی ۳۰ دقیقه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد مقدس: آب‌گرفتگی سطح شهر در حال کنترل است + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکنون حدود ۵ هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) سرویس‌دهی ویژه مترو مشهد به سمت فرودگاه و راه‌آهن + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت سرخس پس از بارش باران و جاری شدن سیل از زبان فرماندار | خسارت مالی، نامعلوم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس از باران سیل آسا شهر در آرامش نسبی است| خسارت جانی در سیل مشهد نداشتیم(۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) آخرین وضعیت طرقبه و شاندیز پس از بارش شدید باران از زبان فرماندار | یک نفر از مرگ حتمی نجات یافت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم ترافیک در تمامی معابر شهری مشهد پر حجم است (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) پس از بارش شدید همه محور‌های اصلی خراسان رضوی باز است (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

صف معیشت جلوی ‌پیشخوان

  • کد خبر: ۲۴۳۰۰
  • ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
صف معیشت جلوی ‌پیشخوان
ثبت‌نام سیم‌کارت سرپرستان خانوار برای دریافت وام یک‌میلیون‌تومانی دیروز صف‌های طولانی را مقابل دفترهای پیشخوان دولت در مشهد تشکیل داد
امیررضا وثوقی - شهرآرانیوز،  انتشار جزئیات پرداخت وام یک‌میلیون‌تومانی دولت به خانوار‌ها و بازپرداخت ۳۵ ماهه آن بدون سود‌های رایج بانکی هرچند باعث خرسندی مردم شده، اما شلوغی بی‌حد و‌اندازه دفاتر پیشخوان دولت را هم که این‌روز‌ها عهده‌دار ارائه سیم‌کارت‌های ویژه سرپرستان خانوار‌ها هستند به دنبال داشته است. مشاهده میدانی دیروز خبرنگار شهرآرا از حجم بالای مراجعه مردم به دفاتر پیشخوان دولت حکایت دارد که بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در روز‌های شیوع بالای کووید ۱۹، به دنبال دریافت وام عوارض این بیماری بودند.

نگرانی از شلوغی دفاتر پیشخوان دولت با توجه به الزام ارسال پیامک از سیم‌کارت سرپرستان خانوار به سرشماره ۶۳۶۹ که تنها شرط دریافت این وام است، در زمره یکی از مهم‌ترین سرتیتر‌های خبری روز‌های اخیر بود که البته حجم بالای تقاضا برای دریافت این محصول، خیلی زود به وقوع پیوست.

صبح دیروز عکس‌ها و فیلم‌هایی از دفاتر پیشخوان شهر‌های مختلف کشور در فضای مجازی دست‌به‌دست شد که خبر تعبیر خواب روز‌های اخیر کارشناسان را می‌داد. تجمع و صف‌های دور از انتظار برای دریافت سیم‌کارت یا تغییر مالکیت آن‌ها ما را مجاب کرد تا سری به دفاتر پیشخوان شهر مشهد بزنیم و شلوغی این دفاتر، نحوه ارائه خدمات به شهروندان و دغدغه‌های مردمی را که بی‌خیال کرونا شده‌اند و این‌گونه به دل دفاتر پیشخوان زده‌اند بررسی کنیم.

در این بازدید با ۳ نوع ارائه خدمت توسط دفاتر پیشخوان دولتی مواجه می‌شویم. دفاتری که مملو از جمعیت‌اند، دفاتری که در‌های خود را به دلیل ازدحام جمعیت می‌بندند و دفاتری که بهانه‌ای برای خلوتی دارند.

ازدحام جمعیت، ترس از ابتلای افراد مسن
ازدحام جمعیت و هجوم آن‌ها به در دفتری در خیابان مطهری جنوبی پیدا کردن دفتر پیشخوان دولت در این محدوده را آسان می‌کند. برای نشستن پای دغدغه مردم به میان جمعیت می‌رویم. فردی از پشت می‌گوید: «بی‌خود تلاش نکن نوبت نمی‌دن به کسی. این‌همه آدم که روی هم ریختن، از ۳ ساعت پیش اینجان و نوبت دارند.» با اینکه فریاد «هرکی نوبت نگرفته ۵ به بعد بیاد» مسئول دفتر پیشخوان با هدف کم شدن ازدحام جمعیت اثری در کاهش فشار مردم برای ورود به دفتر پیشخوان ندارد، سروصدای حاصل آن سر بعضی از افراد را به درد آورده و باعث می‌شود از جمعیت فاصله بگیرند.
 
پای صحبت یکی از این افراد درمانده از فشار جمعیت می‌نشینم که بر تاکسی خود تکیه کرده است. او می‌گوید: «سیم‌کارتم به نام پسرمه. من که بلد نیستم این چیزارو. پسرم سیم کارت گرفته.» صحبت این شهروند باعث شد تا نگاهی دقیق‌تر به جمعیت بیندازیم، جمعیتی که حدود ۷۰ درصد آن‌ها را افراد مسن تشکیل داده‌اند، جمعیتی که براساس آمار مرکز بهداشت جهانی پرخطرترین افراد درمعرض ابتلا به کووید ۱۹ هستند و حالا پس از ۲ ماه خانه‌نشینی برای دریافت وام یک‌میلیونی، شلوغی و خطر ابتلا به کرونا را به جان خریده‌اند.
 

دفاتری که از ازدحام بسته شدند
قدم اول ما برای ورود به دفتر پیشخوان با جمله «آقا برو بیرون. ساعت ۶ بیا. ما تا ۱۰ هستیم.» همراه می‌شود، اما اصرار ما برای تهیه گزارش نظر مسئول دفتر پیشخوان را تغییر می‌دهد. زمانی که در این دفتر بسته می‌شود، تازه حجم جمعیتی که در یک محیط بسته چهل‌متری و بدون در نظر گرفتن فاصله یا استفاده از ماسک جلوی باجه جمع شده‌اند به چشممان می‌آید. متصدی دفتر پیشخوان می‌گوید: «مجبوریم در را ببندیم وگرنه نمی‌توانیم پاسخ‌گوی افراد باشیم.»
 
او که حالا گوشی برای درددل پیدا کرده است ادامه می‌دهد: «این‌روز‌ها بازار سهام داغ شده و مراجعه برای دریافت کد بورسی، شلوغی دفاتر را تشدید کرده است.» یکی از حاضران رشته کلام متصدی دفتر را پاره می‌کند و می‌گوید: «اینکه همراه اول داره سیم‌کارت رایگان می‌ده هم در شلوغی دفاتر پیشخوان بی‌تأثیر نیست.»

تنها دفاتر خلوت این‌روز‌ها
وارد دفتر پیشخوان دولت خیابان مجد می‌شویم. ماسک زده‌ایم تا آماده یک ازدحام دیگر باشیم، اما صدایی مبنی بر شلوغی یا تمدید ساعت کار این دفتر به گوش نمی‌رسد. با کمال تعجب با محیطی خالی از جمعیت مواجه می‌شویم. مسئول این دفتر پیشخوان مجال صحبت به ما نمی‌دهد و می‌گوید: «اگر برای سیم‌کارت اومدین که ایرانسل از ظهر قطع‌شده، ما هم خدمات همراه اول ارائه نمی‌دیم». او ادامه می‌دهد: «از صبح تقاضای درخواست سیم‌کارت نسبت به روز‌های عادی ۳۰ برابر شده است؛ ایرانسلم که قطعه و ما مجبور می‌شیم مردم رو بفرستیم برن.» یکی از مراجعان به ما می‌گوید: «من مادرم ۷۹ سالشه و مریضه الان برای گرفتن سیم‌کارت به مشکل خوردم. هرجا می‌رم دست به سرم می‌کنند.» با توجه به شواهد، دفاتر خدمات پیشخوانی که فقط خدمات ایرانسل ارائه می‌دادند، آن هم پس از ساعت ۱۲ ظهر، به دلیل قطع شدن سایت‌های این شرکت، تنها دفاتر خلوت دیروز بودند.

اما از طرف دیگر شلوغی دیروز و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در ارائه خدمات دفاتر پیشخوان دولتی، دادِ وزیر ارتباطات را هم درآورد. محمدجواد آذری جهرمی در توئیتی نوشت: آقای اپراتور! مردم نباید برای تهیه سیم‌کارت رایگان در این شرایط کرونا در دفاتر ارتباطی صف بکشند. همین الان باید این فرایند «متوقف» شود. از مردم آنلاین ثبت‌نام کنید و با پست سیم‌کارت را به منازل آن‌ها برسانید.

جهرمی در ادامه نوشت: خدمت‌رسانی خود به مردم «باید» با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت باشد. توئیتی که پس از چند‌ساعت به نتیجه رسید و حسین میرزایی، سخن‌گوی تسهیلات حمایتی کرونا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرد: طبق هماهنگی انجام‌شده با اپراتور‌ها و وزارت ارتباطات فروش فوری سیم‌کارت ممنوع و به صورت اینترنتی در منزل انجام خواهد شد.

به هرحال اتفاقی که روز گذشته در دفاتر پیشخوان دولتی افتاد تعریف جدیدی از فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند ارائه داد؛ آن‌هم عادی‌سازی شرایط و رشته شدن همه پنبه‌هایی که در این ۲ ماه بافته شده است. موضوعی که خطر بازگشت قریب‌الوقوع شیب صعودی ابتلا به کرونا را در هـفـتـه‌های آینده به مسئولان کشور به همراه دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->